Wednesday, October 27, 2010

BAJET 2011 : PEMFOKUSAN DALAM PERKEMBANGAN HAL ISLAM

Bajet 2011 bertema "Transformasi Ke Arah Negara Maju Berpendapatan Tinggi"

Alhamdulillah, Bajet 2011 selamat dibentangkan oleh DS Najib. Sila baca di KLIK. Kerana tiada modal kritikan, pihak pembangkang memomokkan isu Menara Warisan bernilai 5 billion yang kononnya membazir wang rakyat. Contohnya di halaman Harakah Daily ini. KLIK Dangkalnya mereka ini ialah wang tersebut adalah dari kantung PNB dan bukan dari perbendaharaan.
Berikut penjelasan PNB. KLIK.

Anwar yang hampir gagal ijazah sasteranya itu cuba mensasterakan fakta dengan membacakan rekod FDI yang merudum pada 2009 tanpa menyatakan sebab akibat kejatuhan ekonomi dunia dan tindakannya memalukan dan menghina negara di mata pelabur luar di luar negara KLIK dan KLIK. Tanpa menyatakan, rekod FDI pada suku pertama 2010 yang mencatatkan peningkatan sehingga menyamai keseluruhan FDI untuk 2009. KLIK

Sebagai tambahan, ramai yang tidak tahu kelulusan akademik PM dan perancang utama Bajet 2011 ini.

Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak : Ijazah Ekonomi Industri, University Notthingham
Menteri Kewangan Ke-2, DS Ahmad Husni : Ijazah Ekonomi, UM, Sijil Kewangan Islam, UIA.
Timbalan Menteri Kewangan, Dr Awang Adek : PhD, Universiti Philadelphia
Menteri Perdagangan, DS Mustapha Mohamed : Ijazah Kelas Pertama Ekonomi di University of Melbourne, Australia dan Sarjana Pembangunan EkonomiUniversiti Boston.

Sekurang-kurangnya mereka mengetahui bidang ni berbanding Wira PR yang sedap kita dengar 'sastera'nya itu. Kita fokuskan Bajet 2011 yang dimulakan PM dengan membaca ayat berikut seperti tajuk tertera:

Firmannya:

“Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu yakni kebahagiaan negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari kenikmatan duniawi dan berbuat baiklah kepada orang lain sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di muka bumi”. (Surah Al-Qasas, ayat 77)

KEWANGAN ISLAM

25. Dalam nafas yang sama, pasaran modal Islam akan terus diunggulkan. Untuk tujuan ini, Bursa Malaysia akan membangunkan international board bagi membolehkan penyenaraian saham asing, termasuk produk patuh syariah.

26. Makanya, bagi terus menggalakkan inovasi dalam produk sekuriti Islam, Kerajaan mencadangkan perbelanjaan bagi menerbitkan sekuriti Islam yang menggunakan prinsip Murabahah dan Bai Bi-thaman Ajil berasaskan tawarruq diberi potongan cukai. Ini akan mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai pasaran sukuk utama dan mempromosi transaksi dalam Bursa Suq al-Sila, satu platform perniagaan komoditi patuh Syariah, yang pertama
seumpamanya di dunia. Kerajaan juga mencadangkan sumbangan takaful bagi
kredit eksport diberi potongan cukai dua kali.

SEKOLAH AGAMA RAKYAT

61. Sebagai mengiktiraf pendidikan Islam pula, Kerajaan bersetuju untuk membiayai bantuan per kapita untuk sekolah-sekolah agama rakyat rendah dan menengah dengan peruntukan sebanyak 95 juta ringgit.

ELAUN IMAM

95. Di samping itu, elaun bulanan Imam juga akan dinaikkan dari 450 ringgit kepada 750 ringgit sebulan. Manakala, imbuhan bulanan guru KAFA dinaikkan kepada 800 ringgit sebulan berbanding 500 ringgit pada masa ini berkuat kuasa Januari 2011.

BANTUAN PENGURUSAN JENAZAH KEPADA KAKITANGAN AWAM

111. Di atas segalanya, Kerajaan sentiasa menghargai sumbangan penjawat awam yang memberi komitmen penuh dalam menjayakan inisiatif Kerajaan, termasuk Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi. Dengan harapan dan pesanan supaya penjawat awam terus berusaha, Kerajaan akan:

Pertama: .....(sila rujuk Bajet 2011)

Kedua: Menaikkan kadar Bantuan Mengurus Jenazah kepada 3 ribu ringgit berbanding seribu ringgit pada masa ini selaras dengan kenaikan kos pengurusan jenazah. Bantuan ini juga akan
dipanjangkan kepada pesara Kerajaan; dan...

KESIMPULAN

Ambil tahulah mengenai Bajet 2011, ia merangkumi pelbagai perkara yang tidak habis untuk diperbincangkan bukan seperti gula-gula Pakatan Rakyat yang dicanang tak cukup tanah( Air percuma RM11.00 di Selangor yang tidak menyeluruh dan Skim Bantuan Biasiswa Anak Negeri yang rupa-rupanya hanya untuk mereka berpendapatan RM1500 ke bawah KLIK).

Dengan Bajet yang bernilai RM212 bilion, perlulah dipastikan tiadanya ketirisan dan pengawasan Lembaga Audit Negara yang lebih berkesan. Kita juga perlulah berhati-hati agar Tragedi yang hampir terjadi pada Bajet 2009 yang cuba digagalkan oleh Pakatan Haram yang tidak mengambil kira kesan kepada rakyat kerana kuasa tidak berulang. KLIK

No comments:

Post a Comment