Tuesday, October 11, 2011

KUPASAN BERPOLITIK DAN BUKAN MUSLIM DI MASJID

Sahibussamahah Ustaz Tan Sri Harussani Zakaria mengulas perkara ini dibawah rencana "Luaskan Makna Politik" di Utusan Malaysia 23/5/2010 KLIK

Berikut adalah pandangan Sidang mengenai isu tauliah dan bukan muslim di masjid,

1. Apa itu politik?

Politik dari sudut bahasa yang mudah untuk difahami menurut sebahagian ilmuwan adalah melaksanakan sesuatu dengan memastikan kebaikan pada perkara itu. Manakala dari sudut kemasyarakatan bermaksud mengurus secara bijaksana dan pandangan dengan analisis yang tajam terhadap kesan sesuatu tindakan. Ia juga membawa makna sekumpulan hal ehwal urusan yang berkaitan dengan pentadbiran negara. Politik juga dapat diertikan sebagai satu kegiatan ummah menyokong dan mendokong usaha melaksanakan syariat untuk merealisasikan Islam yang syumul dapat dipraktikkan melalui sebuah institusi yang menjadi penerajunya. (Umat dan Negara dalam Syariat Islam karangan Dr. Abdul Karim Zaidan).

Soalnya apakah politik yang dianjurkan agama yang diamalkan antara kita? Atau lebih kepada politik yang dilarang? Berpolitik secara kepartian hanyalah satu wasilah daripada banyak wasilah lain yang akan menyampaikan kepada maksud politik yang lebih luas itu. Kebanyakan ahli masyarakat tidak lagi melihat politik dari sudut ilmu dan falsafah sebenarnya tetapi lebih terpengaruh dengan tindakan dan gelagat ahli-ahli politik yang mewarnai iklim berpolitik tanah air. Berpolitik sering difahami dan dilatari dengan perebutan kuasa, pertikaman lidah, tuduh menuduh, gelar menggelar dan sebagainya.

Jika politik maki hamun yang diamalkan oleh sesuatu kumpulan, politik seperti inilah yang ditolak apatah lagi di bawa ke dalam masjid walau atas nama pertubuhan Islam yang akhirnya membawa imej buruk pada agama dan perpecahan umat.

Malah, jika ia disampaikan oleh golongan berkepentingan, kecenderungan adalah tinggi untuk merendahkan golongan lawan dan selalunya fakta atau nas tidak disampaikan secara menyeluruh, ada yang disorok sehingga tidak lagi berdakwah secara hikmah seperti yang diajarkan nabi sehingga Islam tersebar meluas di muka bumi ini.

2.0 Bukankah nabi juga berpolitik di masjid?

Soalnya adakah kita berpolitik cara nabi atau politik seperti yang difahami dan diamalkan kita?
Adakah kita berpolitik untuk kepentingan agama, atau mempolitikkan agama untuk kepentingan diri agar dilantik pemimpin dan mendapatkan sokongan?

Jika berpolitik cara nabi, kita kembali kepada sejarah, memang Nabi SAW banyak menguruskan hal ehwal umat di dalam Masjid Nabawi namun kita harus tahu bahawa lokasi rumah Nabi SAW adalah amat dekat dengan masjidnya maka sudah tentu penurunan wahyu yang bertalian arus dibacakan oleh Nabi SAW di masjid kerana berdekatan dengan rumahnya.

Apabila wilayah Islam semakin berkembang dan hal-ehwal umat Islam diurus secara berinstitusi maka secara langsung hal-ehwal berkenaan diurus melalui institusi berkenaan sebagai contoh urusan kehakiman diurus oleh mahkamah, urusan kesihatan diurus oleh hospital dan sebagainya.

Apa yang berlaku sekarang segelintir masjid dijadikan gelanggang caci mencaci dan umpat mengumpat yang jelas diharamkan Allah SWT seperti yang terkandung dalam ayat 10-11 surah al-Hujurat yang bermaksud:

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. (10)

Wahai orang-orang yang beriman! janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki Yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman, dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
(11)

3. Mungkin boleh ditanyakan soal bukan Muslim masuk ke masjid?

"Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid.

Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Walaubagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang."

Soalnya adakah mereka masuk masjid untuk mendalami Islam, berbaik-baik dengan Islam atau untuk mendapat sokongan jemaah dan mengucapkan sesuatu untuk menyindir dan memalukan umat Islam lain? Sepatutnya mereka ini yang diberi taklimat, dibimbing atau dibawa ke institusi seperti PERKIM KLIK jika mereka benar-benar ikhlas mendalami Islam seterusnya menghormati kesucian dan pengurusan masjid yang diketuai oleh DYMM Sultan sendiri.

Itulah hikmah yang perlu diambil sebenarnya dari kisah Badwi pada zaman nabi yang memasuki masjid sehingga membuang air di dalam kawasan masjid.

Dari Anas bin Malik r.a, beliau berkata, "Seorang Arab Badwi pernah memasuki masjid, lantas dia kencing di salah satu sisi masjid. Lalu para sahabat ketika itu meneriaknya dan berkeinginan untuk mencegahnya, namun Rasulullah saw dengan penuh bijaksana bersabda, ”Jangan kalian putuskan kencingnya!”. Maka tatkala orang tersebut selesai dari kencingnya, Nabi menyuruh agar tempat yang terkena air kencing tersebut disiram dengan air, lalu memanggil orang Badwi tadi dan bersabda kepadanya, “Sesungguhnya masjid ini tidak layak untuk membuang kotoran di dalamnya, namun ia dipersiapkan untuk solat, membaca al Qur’an dan dzikrullah.” (Riwayat al Bukhari-Muslim).

Peraturan disediakan untuk memelihara kesucian masjid, bukan semberono menggalak orang bukan Islam apatah lagi harbi yang kita sendiri tahu tabiat dan prinsipnya terhadap Islam ke masjid untuk kepentingan tertentu.




4. Apa kaitan politik maki hamun dengan tauliah memberi ceramah?

Mutakhir ini, dilihat ada keghairahan berucap di masjid kerana di sinilah umat Islam berkumpul walau berlainan fahaman. Menurut TS Harussani, "Perlu diingat salah satu mekanisme yang digunakan oleh Rasulullah SAW untuk menyatupadukan umat Islam adalah melalui masjid. Saya menyatakan satu ketika dahulu apabila kita pergi ke masjid, tinggalkan politik di pagar masjid, tetapi ramai yang tersalah anggap malah menuduh saya jahil sejarah kerana memisahkan politik dari masjid. Politik yang saya minta supaya disangkut di tepi masjid adalah politik yang memecahbelahkan masyarakat, politik yang menyebabkan penyokong sesuatu parti tidak akan duduk mendengar majlis ilmu yang disampaikan oleh seteru parti politiknya."

Bagi Sidang, selaku penguasa yang bertanggungjawab menjaga perpaduan muslim di 259 masjid dan 939 surau yang dibina kerajaan. (2009), adalah mustahil untuk baginda Sultan Selangor memastikan setiap penceramah mempunyai niat yang baik dan mempunyai ilmu yang cukup untuk menyebarkan ajaran Islam dengan cara berhikmah, benar dan jelas serta yang paling penting menjaga perduan dan roh keharmonian antara umat Islam di negeri ini khasnya. Maka, ditetapkan agar adanya garis panduan dan tauliah dari JAIS, agar dipastikan kelayakan mengenai apa yang diperkatakan. Siapa yang bertanggungjawab jika ramai menjauhi masjid kerana tidak mahu diri dan keluarga dipandang serong kerana disindir, ditohmah, atau pergaduhan berlaku di ruang solat, masjid dipandang tempat meraih sokongan dan menghina sesuatu golongan muslim dan ironinya semuanya telah berlaku di negara ini.

5. Wajibkah mematuhi arahan DYMM dalam soal ini?

Penceramah datang dan pergi, yang tinggal adalah komuniti Islam untuk hidup bersama walau diluar masjid dalam kehidupan seharian. Tanggungjawab pemimpin adalah besar dan ditanyakan di akhirat kelak. Bukan mudah untuk mengawal 2.5 juta umat Islam yang berlainan niat dan perangai di serata negeri ini. Maka untuk menjaga maslahah ini, diadakan peraturan yang perlu difahami alasan-alasannya. Usahlah dinista dan disangka buruk arahan pemimpin selagi tidak menyuruh kepada maksiat dan melanggar syarak. Hukum mentaati sultan (pemimpin) KLIK

Sabda Rasulullah,

“Janganlah kamu mentaati perkara-perkara maksiat. Ketaatan hanyalah di dalam perkara yang ma’ruf.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 22/218, no. 6716)

Perkara ma’ruf di sini adalah merujuk kepada urusan yang bukan maksiat dan bukan kemungkaran. Sama ada ianya perkara yang diwajibkan agama, yang disunnahkan, ataupun yang diharuskan. Sekiranya masyarakat diperintahkan supaya melaksanakan perkara-perkara yang diharuskan (tidak dilarang agama), maka hukum mentaatinya adalah wajib. Sebagai contoh, hukum mematuhi undang-undang jalan-raya yang digubal oleh pihak berkuasa adalah wajib selagi mana ianya bukan maksiat walaupun ianya tidak pernah diwajibkan oleh syara’ secara khusus.

Matlamat tidak menghalalkan cara, Rasulullah sendiri pernah meruntuhkan masjid. Jika secara amnya, adakah begitu zalimnya Rasulullah meruntuhkan masjid? Ada sebabnya.

Peristiwa Masjid Dhirar, pada tahun pertama selepas Hijrah, Rasulullah SAW telah menghantar bapa saudaranya Saidina Hamzah ibn Adul Mutallib bersama 30 sahabat ke Saif al-Bahr untuk menyiasat mengenai 300 orang Quraisy yang berkhemah di kawasan itu. Umat Islam hampir menyerang golongan kafir ini, tetapi dihalang oleh Majdy ibn Umar al-Juhany, seorang munafiq dari Madinah dengan harapan ntuk memecahbelah kesatuan umat Islam dan membina masjidnya sendiri yang dikenali Masjid Dhirar tempatnya menyebar agendanya. Rasulullah SAW telah mengarahkan para sahabat merobohkan masjid ini, dalam bulan Ramadhan selepas beliau pulang dari Ghazwah Tabuk.

6. Kesimpulannya?

Atas sebab inilah pihak berkuasa agama mengambil pendirian melarang sebarang kegiatan politik kepartian di masjid apatah lagi melihat situasi politik orang kita hari ini.

Larangan berpolitik di masjid hendaklah difahami seperti penjelasan di atas. Semoga semua pihak sama ada kerajaan mahupun pembangkang memahami hal ini serta hormat dengan peraturan larangan berpolitik di masjid sama ada dengan ungkapan atas simbol-simbol parti. Masjid adalah tempat yang tenang, dan dikunjungi untuk merapatkan diri dengan Maha Pencipta selain simbol perpaduan seperti Rasulullah membina masjid Quba', mengimamkan solat jemaah menyatukan golongan Ansar dan Muhajirin seterusnya menjadi tunjang kekuatan umat menyebar syiar seluruh alam. Wallahualam.

Antara contoh-contoh mengapa tauliah diperlukan untuk pengajian di masjid,















3 comments:

  1. Pemimpin UMNO Jahanam - 'Pergi Mampus Generasi Baru'
    PRU Ke-13 - Mohon ramai Adun Dan MP BN 'Mati'


    'Transformasi Besar Kepada Generasi Muda Adalah Pembohongan dan Pengkhianatan Jelas Lagi Nyata Pemimpin2 Tua Nyanyuk Barisan Nasional Terhadap Generasi Baru...'



    Hanya generasi muda yang bodoh dan tolol-tolol sahaja akan bersama UMNO..
    Hanya pemimpin2 Barisan Nasional yang bodoh dan tolol-tolol sahaja yang syok sendiri dan perasan kalau ada generasi muda yang berminat untuk berjuang kepada generasi baru... ( Aku pun tak Hingin )



    p/s: Aku sememangnya ahli UMNO... Tapi dah tak berminat, bosan dan muak dengan 'talam dua muka pemimpin2 UMNO dan kuncu2nya'...






    -------------------------------------------------------------
    Wartawan2 BN Bodoh, P.ukimak,sial, butoh. b.abi. anjing..
    ( Anak2 ko pun P.ukimak, sial, anjing macam Ko )..

    Pergi Mampus wartawan2 Porno BN..





    Bodoh. Pukimak. Anak haram. sial. butoh. babi. anjing

    Triple fuck atas dahi kau

    Pantat mak kau la~

    Butuh Pak Hang!

    Pegi Mampos La Bodoh!

    Bapak Ulamak , Anak Pukimak


    Lu blah dr page gua skunk sblom kaki gua melekat kt muke lu~~

    Terima kasih sangat2 korang memang terbaekk!! Terharu aku~ huhuhuhu

    Lancau la lu

    tidak semua mat rempit jahat!!saya sokong mat rempit

    Saya suka berak sambil hisap rokok ~

    SAYA SAYANG KAWAN SAYA

    MaSUk AIr Lah KOU

    Sengal~

    Perrrgghhh!!! Memang Terrrbaaekkkk laaaa

    ReplyDelete
  2. :) Saya saran saudara istighfar.
    Cara dan ayat tuan gunakan nampaknya amarah yang begitu tinggi. Samaada ahli UMNO atau tidak, tiada siapa yang dapat mengesahkannya. Apatah lagi modus operandi memburukkan pihak lain dengan perangai sendiri adalah begitu tipikal dan biasa :)

    Mengenai tranformasi, yang penting dan menilai adalah golongan sasaran. Yang penting inisiatif, disusuli keazaman dan mengotakan segala perancangan. Jika perkara yang baik pun disangka buruk dan dinista, apatah lagi perkara yang samar2.

    Wallahualam. Semoga tuan bahagia menempuh hari mendatang dengan rahmat dari-Nya.

    ReplyDelete
  3. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete