Saturday, October 8, 2011

FAKTA JENAYAH ANTARA P.PINANG/JOHOR

Meraikan kegembiraan menguasai P. Pinang bersama ayah, Lim Kit Siang, bekas setiausaha Lee Kuan Yew yang kini Penasihat DAP.

Isu ini kecoh setelah pendedahan video Lim Guan Eng setelah mengaibkan Johor semasa lawatannya ke Singapura dalam kata lain pertemuan dengan warga luar. Isu ini dianggap selesai setelah memohon maaf kepada Sultan Johor setelah baginda terkilan dengan tindakan beliau. Bagaimana pula imej Johor yang tercalar di kalangan pelabur luar?

Seperti biasa, isu keluar, Lim menafikan,



bukti didedahkan,



dan maaf dipohon,



Semudah itu.. Skrip yang sama dalam isu menghina pegawai kerajaan, isu wang hasil judi secara terus kepada warga Islam, melarang sambutan Maulidurrasul dan lain lagi sebelum ini. Itu yang berjaya dikesan, bagaimana agenda disebalik yang masih tersorok?

Baik terus kepada tajuk, merujuk statistik PDRM negeri masing-masing. Adakah memadai dengan membandingkan dengan jumlah tanpa menerangkan bilangan penduduk, keluasan dan kadar sebenar. sepatutnya :

Pulau Pinang :
Penduduk = 1,520,143 orang
Keluasan = 1,046 km sq.
Jumlah jenayah yang direkodkan = 12,144 kes
Kadar jenayah untuk setiap 100,000 penduduk = 800 kes
Sumber : KLIK

Johor :
Penduduk = 3,233,434
Keluasan = 19,210 km sq.
Jumlah jenayah yang direkodkan = 20,648 kes
Kadar jenayah untuk setiap 100,000 penduduk = 639 kes
SUMBER : KLIK

Secara relatif, kadar jenayah Johor adalah lebih rendah dengan beza 161 kes bagi setiap 100 000 penduduk brbanding Pulau Pinang.

INDEKS KEAMANAN DUNIA ANTARA MALAYSIA DAN SINGAPURA

Menurut Global Peace Index untuk 2011, KLIK, Malaysia adalah tempat pertama negara paling aman di Asia Tenggara, ke-4 di Asia Pasifik selepas New Zealand, Japan and Australia dan ke-19 daripada 153 negara di dunia (Singapura tempat ke -24).

Komen Sidang :

Rakan Sidang yang seorang penyokong PR mengatakan bahawa Lim Guan Eng hanya mengatakan fakta walaupun tindakannya memberi persepsi kurang elok selain media membesarkannya. " Tak ada isulah !!! "

Sidang hanya berkata : "Baiklah, ko seorang penjual produk, ko jumpa klien, bayar duit minyak, belanja makan untuk mempromosi produk ko sebaiknya, sampai beliau mula tertarik, tiba-tiba ko mendapat tahu rakan serumah ko, yang juga menjual produknya mengatakan sesuatu yang buruk tentang ko walaupun benar kepada klien tadi."

Aku tanya kat ko balik secara jujur " Ko boleh ulang balik kata ko tadi? Tak ada isu ???
:)

No comments:

Post a Comment