Tuesday, January 24, 2012

KISAH DUIT RAKYAT DAN CEMBURUNYA PAKATAN

Antara yang memberi dan menerima. Ada sesiapa audit?


Terima kasih sahabat Blogger PISAU.NET

Idris Ahmad bekas ketua penerangan PAS mempertikaikan tindakan kerajaan apabila mengedarkan BR1M kerana wang RM500 tersebut adalah wang rakyat.

Bekas ketua penerangan PAS yang sudah tidak releven didalam pimpinan khawarij sebenarnya cuba memperlihatkan kebolehan beliau berhujah,namun standart hujah pemimpin PAS memang sebegitu kerana mereka begitu mudah meremehkan minda rakyat.

Idris mempersoalkan wang BR1M adalah wang rakyat kenapa BN sibuk mengedarkan kepada seluruh rakyat yang berpendapatan rendah.


Isu tentang duit rakyat semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini. Perkara ini menjadi popular dalam politik negara pada ketika ini. Malah ramai yang memperkatakan perihal duit rakyat ini tidak kira tempat termasuklah di kedai kopi, laman sosial dan juga di demonstrasi yang semakin menjadi 'trend' rakyat Malaysia hari ini.

Mereka membincangkan tentang duit rakyat yang disalahgunakan oleh kerajaan dan duit itu tidak sampai kepada mereka. Malah yang lebih menggelikan hati, pelajar-pelajar sekolah dan mahasiswa yang masih belum membayar sebarang hasil cukai juga sibuk memperkatakan tentang isu duit rakyat ini.


Apa yang dikatakan duit rakyat ini? Kita hanya tahu menyebut tetapi kita sendiri tidak faham maksud duit rakyat ini. Duit rakyat ini adalah duit atau wang yang mengalir di dalam negara dan diurus tadbir oleh pihak pemerintah supaya rakyat mendapat faedah darinya.


Makanya semua duit ini datangnya dari rakyat sendiri. Jadi memang seharusnya rakyat mendapat faedah dari duit mereka ini. Tetapi yang menjadi isu adalah sesetengah pihak mendakwa wang rakyat ini tidak dikembalikan kepada rakyat malah telah digunakan atau diselewengkan oleh pihak pemerintah untuk kepentingan diri. Adakah dakwaan ini benar?


Memang tidak dapat dinafikan berlaku rasuah dan salah guna kuasa dalam kerajaan pemerintah. Tetapi bukan kerajaan sahaja, malah boleh dikatakan hampir semua golongan masyarakat, termasuklah pihak pembangkang juga melakukan perkara ini. Kita harus ingat bahawa bukanlah semua kerajaan melakukan ini tetapi hanya segelintir pemimpin yang melakukannya.


Ini lebih kepada kesalahan inidividu dan bukan kerajaan keseluruhannya. Tetapi seperti pepatah, "kerana nila setitis maka rosak susu sebelanga". Kita tidak boleh menyalahkan malah mengatakan kerajaan hari ini perasuah dan makan duit rakyat. Kerana individu yang melakukan rasuah ini telah pun didakwa dan digugurkan jawatannya. Ini sikap adil dan tegas oleh kerajaan dalam membasmi gejala rasuah ini.


Rakyat pada hari ini telah dimomokkan dengan isu duit rakyat. Tidak kira tua, muda, miskin atau kaya semua telah dimomokkan tentang perkara ini. Mereka mengatakan rakyat hidup miskin, barang naik, ekonomi mundur, gaji sedikit dan pelbagai lagi isu yang mereka lemparkan. Persoalannya, adakah benar seperti yang didakwa mereka? Sebenarnya rakyat pada hari ini semakin gila kehendaknya. Mereka dipengaruhi oleh golongan tertentu sehingga mereka merasakan mereka patut diberikan bantuan hanya melalui wang tunai.


Ini yang rakyat pada hari ini harapkan. Mereka tidak nampak akan pembangunan yang menjanjikan peluang-peluang pekerjaan, peluang-peluang perniagaan, tetapi mereka ingin duduk dan menerima bantuan secara terus tanpa perlu gigih berusaha. Mereka mengharapkan sebuah kerajaan yang mampu memberikan mereka kemewahan tanpa mereka perlu berusaha untuk mencapainya. Inilah minda rakyat dan minda orang melayu pada hari ini. Perkara ini jugalah yang sangat ditakuti oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Muhamad. Mereka ini mahukan seguni duit bukannya pembangunan negara. Mereka sudah buta.

Sebenarnya kerajaan telah mengembalikan 'duit rakyat' ini kepada mereka dan mereka telah menikmati akan pemberian itu.


Segala pembangunan, infrastruktur, perkhidmatan dan segalanya yang memberi faedah dan kesenangan pada mereka telah dilakukan kerajaan. Dengan segala pembangunan dan perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan telah membolehkan rakyat menikmati peluang-peluang pekerjaan bagi mengubah nasib mereka. Bukan itu sahaja, kerajaan telah memudahkan untuk rakyat mencebeburi peluang-peluang perniagaan tanpa menyisihkan mana-mana kaum demi untuk memberi kesenangan kepada rakyat. Malah kerajaan juga telah membelanjakan duit ini demi memberi subsidi kepada semua rakyat.


Hanya di Malaysia sahaja yang mempunyai subsudi setinggi ini sehingga boleh mengakibatkan negara mengalami muflis jika ianya diteruskan. Tetapi kerajaan masih memberinya atas dasar tidak mahu membebankan rakyat. Tetapi malangnya kebanyakkan rakyat buta dan tidak nampak semua ini. Kebutaan ini semakin menjadi-jadi dengan pengaruh individu tertentu yang berjuang demi kepentingan diri.


Bukan itu sahaja, setiap rakyat diberi peluang untuk berjaya dengan mendapat pendidikkan yang tinggi dan itu menjamin kepada masa depan mereka. Kerana itu banyak universiti di bangunkan untuk memberi peluang kepada semua rakyat meningkatkan taraf hidup mereka. Dan tujuan untuk memperbanyakkan univesiti adalah menjadi harapan kerajaan agar semua rakyat mendapat peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi bagi melahirkan rakyat dan negara yang cerdik pandai serta mempunyai daya saing yang tinggi. Tetapi ada kedengaran suara-suara sumbang yang mengatakan, "negara maju tapi rakyat miskin". Mana mungkin ini terjadi.


Kemajuan sesebuah negara dinilai pada rakyatnya kerana rakyat yang maju akan membuatkan negara juga berkembang maju. Adakah kita miskin pada hari ini? Kajian yang dilakukan menunjukkan kuasa beli orang melayu adalah lebih tinggi berbanding kaum lain. Malah di Malaysia kuasa beli rakyat adalah amat tinggi sehingga setiap dari isi rumah mampu untuk memeliki sekurang-kurangnya dua buah kereta. Ini tidak berlaku kepada negara-negara Asean yang lain. Adakah rakyat kita miskin?


Kerajaan sekarang ini juga telah memberi bantuan wang kepada rakyat dengan pemberian wang lima ratus ringgit kepada rakyat berpendapatan tiga ribu kebawah, wang anak bersekolah seratus ringgit seorang dan baucher buku sebanyak dua ratus ringgit kepada mahasiswa. Adakah duit rakyat ini tidak sampai kepada rakyat?


Anda yang bijak dan celik boleh nilai sendiri. Berubahlah orang melayu. Sampai bila kamu hanya mampu meminta-minta? Berusahalah dengan gigih demi mengubah nasib sendiri, keluarga dan bangsa. Gunakanlah segala apa yang disediakan oleh kerajaan untuk kamu berubah. Jangan jadi bangsa yang mudah lupa.


Apa sumbangan kamu untuk negara? Jika belum ada maka lakukanlah sesuatu. Bangunlah wahai rakyat Malaysia. Buka matamu dan jagalah pokok yang telah memberi kamu buah yang kamu dan keturunanmu makan dari dahulu. Dan janganlah kamu menebang pokok itu kerana ingin menanam pokok lain yang belum tentu kita tahu hidup matinya.
oleh FirdZety

Komen Sidang : Dengar kata pak cik di bawah ini..


No comments:

Post a Comment