Wednesday, April 28, 2010

ULASAN PRK N94


Bendera BN kembali dikibar....

Pkr hanya mendapat kenaikan undi sebanyak 90 sahaja jika dibandingkan dengan keputusan pru ke 12 pada maca 2008. manakala BN telah mendapat lonjakan peratusan undi sebanyak 700%. satu jumlah yang banyak untuk BN.

Jumlah majoriti adalah 1725. pada pru 2008 palanivel kalah dengan 198 undi manakala jumlah undi kemenangan BN di 3 dun totalnya 5981.. 5981 tolak 1725, ada baki 4256 masih lagi memprotes umno dan bn pada prk hulu selangor...

keputusan baki 4256 boleh membawa kepada beberapa sebab.

Pertama pengundi putih (yang sokong BN) tak keluar mengundi.
Kedua masih ada lagi melayu yang mahukan calon prk hulu selangor adalah umno.
ketiga 80% daripada pengundi cina hulu selangor telah memangkah pkr dek kerana percaya dengan janji palsu anwar dan hasutan dap. sementelahan ahli mca di hulu selangor berjumlah 7 ribu orang.


Apa yang kita dapat fahami daripada jenis-jenis undi protes ini ?

Berikut adalah pandangan dan cadangan sendiri penulis berdasarkan pandangan anak muda dan marhaen sepanjang kempen sehinggalah keputusan....

PERKARA YANG MENYUMBANG KEJAYAAN BN

1. Pemilihan calon dipersetujui oleh semua pihak dalam komponen BN. Hasilnya...gerak kerja dan kempen adalah All-Out kecuali pihak MCA yang dilihat baru sahaja pulih dari pemilihan. Kesepaduan aalah kunci kejayaan ini dan membuktikan

2. P. kamalanathan boleh dikatakan calon yang bersih. Pihak pembangkang yang suka serangan peribadi lebih menyerang Dato` Najib. Malah calon pembangkang Zaid Ibrahim dilihat sebagai calon yang lemah. P. Kamalananthan juga menunjukkan semangatnya selain sifat rendah diri yang menawan ramai orang yang bersua dengannya. Isu nasional dgn pemulihan ekonomi. pengutamaan isu-isu rakyat oleh DS Najib dan pemulihan UMNO turut menyumbang kpd keyakinan rakyat.

3. Penggunaan risalah yang lebih agresif membongkar onar pembangkang, PKR, Hal di Selangor, Kes Dato` Zaid dan Anwar, Kes Anak Felda dan lain-lain..SANGAT BERKESAN...Blogger-blogger pro BN juga update dan berani membongkar perkara sebenar sehingga dipapar media semasa. Diharapkan rislah ini terus dicetak dan diedar dengan lebih berleluasa untuk menawan Selangor.

4. Lawatan muhibbah pemimpin BN bertemu rakyat, walaupun mengundang persepsi, namun rakyat mendapat sentuhan ekslusif yang mereka harapkan. Kaum wanita juga dikunjungi Puteri dan Wanita UMNO dan tradisi ini memang berkesan terutama kepada warga tua yang berperanan menasihati anak muda mereka yang balik mengundi. Mendekati anak muda dengan program Sukan Futsal, Sepaktakraw dan sukaneka juga menyumbang untuk menarik anak muda.

5. Janji-janji yang membantu menyelesaikan masalah rakyat seperti Klinik 1 Malaysia di Taman Bunga Raya, Jalan -raya yang memang banyak rosak dan bantuan yang memudahkan rakyat.. Biar berjanji yang boleh ditepati...dan perlu disusuli jika menang, baru dikotakan...kerana jika puak pembangkang yang menang sudah pasti janji sukar dikotakan kerana kurang kerjasama dr pihak yang menang...Akhirnya BN dipersalah.

6. Pendedahan dan penjelasan blog dan media massa dalam menjawab tohmahan dan fitnah pembangkang seperti isu 1 Malaysia dan AMCO...

7. Sebarang kesalahan pembangkang seperti menggunakan masjid di Bukit Sentosa dan menjadikan masjid sebagai setinggan perlu dilapor JAIS segera. Dengan kedudukan Command Centre yg berdekatan dengan masjid dan jemaah dr BN yang ramai dan terus melaporkan, sedikit sebanyak mengekang penyalahgunaan institusi agama.

8. Poster-poster yang lebih bernas dan berterus terang..SENDIRI PIKIR, rakyat yang tidak tahu, terpandang poster dan akan cari maklumat...he3. Ceramah yang agresif disekitar Hulu Selangor juga menunjukkan kehadiran rakyat yang ramai..Ternyata mereka dahagakan penerangan dari kita.

PERKARA YANG HAMPIR MENGGAGALKAN BN

1. Kempen 'berlagak' dengan Command Centre macam pusat penyelidikan NASA yang pada pandangan rakyat bercirikan ekslusif dan kayaraya...Siap dengan pasukan payung terjun dan aktiviti yang tidak menyumbang kepada peti undi.

2. Pemimpin turun padang dengan kereta-kereta mewah..Sedangkan rakyat yang dirayu undi hanya rakyat marhaen. Parking jauh-jauh dan berjalan macam Dato` Najib dan TS Muhyiddin di pekan-pekan.

3. Penggunaan media perdana yang terang-terangan berkempen untuk BN. Ini membuatkan anak muda semakin meluat walaupun perkara yang dikatakan itu benar. Kalo nak kempen pon, tumpukan pada menjawab tohmahan pembangkang dan BUKAN mengagung2kan jasa BN....tak kena masa.

4. Pengundi CINA yang majoritinya mengundi pembangkang perlu lebih didakati terutamanya MCAdan Gerakan...Mungkin mereka bagi alasan masih baru pulih, namun kesannya amat membimbangkan...Tanya apa yang merka mahu dan tak puas hati....Samaada sifat cauvinis atau tidak, itu soal kedua...parti komponen CINA kena lebih main peranan.

5. Lemah dalam menjawab tohmahan mengenai isu-isu kepada penduduk tempatan...Dalam kes Hulu Selangor, Kes AMCO yang melibatkan tuduhan ke atas DS Najib... Fitnah Nizar yang serius dipercayai juga penyumbang kemeruduman undi orang CINA...Menuduh PM ingin membasahkan keris dengan darah orang Cina WAJIB DIAMBIL TINDAKAN...DATO` HISHAM, CUKUP DENGAN AMARAN DAN KOMPROMI!!! INI MELAMPAU!!! (Sila rujuk posting selepas ini)..

6. Penglibatan mat-mat motor perlulah lebih terkawal dan menghormati penduduk kampung... Orang dah bengang tak fikir apadah...Mungkin lepas ni boleh berarak sambil pasang lagu 1 Malaysia ke? Selawat ramai ke? Kan sejuk hati orang sekeliling.

7. Kurang mendapatkan nasihat dari Pakar-Pakar akademik dan strategis. Pada PRU ke 12 banyak tesis-tesis dan data dipergunakan sebaiknya oleh Pakatan Rakyat...BN??? tidak menggunakan langsung 'lubuk emas' nih...

APAPUN, ALHAMDULILLAH BN MENANG, TAHNIAH KEPADA SEMUA JENTERA... JANGAN LEKA, SELANGOR MASIH DI BAWAH PR...JANGAN LEKA..MASIH INGAT KES PARTHIBAN DI IJOK?? BAGAIMANA 'SWING' BERLAKU ANTARA PRK DAN PRU?? TERUS BERJUANG DAN IKHLAS DEMI AGAMA DAN NUSA...INSYA-ALLAH.

No comments:

Post a Comment